Promotion


Friday 28 September 2012

Sperm vs Semen / Sperma dan air mani


Some of my clients have always asked about the differences between sperm and semen. They are confused as some may refer it to just sperm and some refer it to semen.
Well, sperm and semen, although these words are used to mean the same thing, they are two different things. The semen which we ejaculate is a combination of two things"
Semen is the fluid that carries the sperm, which are too small to see. The semen is full of nutrients that are required to feed and protect the sperm while on its journey to the female productive organs. The normal semen volume is in the 2-6 cc range. 
Normally the semen is somewhat viscous, opalescent and whitish gray in color. However, depending on many factors including frequency of ejaculation, diet, general health, etc., the volume, consistency and color of the semen can vary.

sperm (the little guys that swim around... These guys are actually yellow.)
Malay version
Beberapa pelanggan saya sentiasa ditanya mengenai perbezaan antara sperma dan air mani. Mereka keliru kerana sesetengah mungkin merujuk sperma sahaja dan beberapa merujuk kepada air mani.
Sperma dan air mani, walaupun kata-kata ini digunakan untuk bermakna perkara yang sama, mereka adalah dua perkara yang berbeza. Air mani yang kita pancut adalah gabungan dua perkara "
Air mani ialah cecair yang membawa sperma, yang terlalu kecil untuk dilihat. Air mani adalah penuh nutrien yang diperlukan untuk memberi makan dan melindungi sperma semasa dalam perjalanan ke organ-organ wanita produktif. Jumlah air mani yang normal adalah dalam julat 2-6 cc.
Biasanya air mani adalah agak likat dan kelabu putih dalam warna. Walau bagaimanapun, bergantung kepada banyak faktor termasuk kekerapan ejakulasi, diet, kesihatan umum, dan lain-lain, jumlah, konsisten dan warna air mani boleh berbeza-beza.

sperma (lelaki kecil yang berenang di sekeliling ... lelaki ini sebenarnya kuning.)



No comments:

Post a Comment